Men zegt wel dat de markt meer open en meer transparant is. Maar wat houdt dit nu concreet in voor je communicatie?

Wat je zegt, ook doen!

Het uitdragen van toegevoegde waarden van een onderneming naar buiten toe als meerwaarden van het product, moeten na de communicatie ervan ook waargemaakt worden. Je product moet die waarden niet enkel overbrengen naar je klant, maar elke klant moet deze ook effectief gaan ervaren vanaf het moment dat je klant in contact komt met je product.

“Eerlijke reclame in een transparante wereld.” – ‘Open boek’, Marc Michils

Merknamen en producten gaan nu een meer directe confrontatie aan met hun doelgroep. De verpakking werkt niet meer. Noch de fysieke verpakking, noch het verhaal die een reclamebureau eromheen gebouwd heeft. Elke te commerciële tussenkomst kan tevens zorgen voor argwaan, zo ook het gebruik van call-agents.

Durf als zaakvoerder op de voorgrond te treden

Je moet als ondernemer, of je nu zaakvoerder of ceo bent, letterlijk de hand schudden met je doelgroep. Ga gerust die confrontatie aan. Zolang je ook zelf de expert bent in het thema dat je communiceert. Voor de overige experten binnen je organisatie geldt hetzelfde: ze dragen andere toegevoegde waarden mee en moeten bijgevolg zelf instaan voor de communicatie ervan.
Je kan wel alle communicatie vooreerst laten filteren en je laten begeleiden door woordvoerders, communicatiemanagers, grafische vormgevers, enzovoort.

In de professionele media bestaan er tal van vormen waar je als persoon ook mee wordt opgenomen in hun communicatie. Dit kan gaan van een interview tot zelfs een netwerkevenement. Om de geloofwaardigheid van jouw expertise hoog te houden mag je hiervoor nooit je plaats afstaan aan andere personen binnen je organisatie, zelfs niet aan je account manager of vertegenwoordiger.