Iedereen probeert een zo groot mogelijke machtspositie te bekleden op de markt. Een grote machtspositie geeft je nu eenmaal de mogelijkheid om de trends en de evoluties zelf aan te sturen in je eigen voordeel.

“Het wordt steeds moeilijker om macht te behouden.” – ‘The End of Power’, Moises Naím

De posities op de wereldmarkt verschuiven steeds vaker. Sommige bedrijven groeien in een mum van tijd uit tot grote spelers op de markt. Terwijl andere grote bekende merken plots verdwijnen.

In zijn algemeenheid is macht in verval. Concreet houdt dit in dat een bepaalde macht wel snel bekomen kan worden, maar dat het behoud ervan meer en meer van korte duur zal zijn. Om macht te bekomen moet je veel middelen inzetten, oftewel veel geld.
Je moet je dus de vraag stellen of de investering om macht te bekomen straks ook wel gaat renderen.

Macht is vaak slechts verpakking. De verpakking is nu transparant.

Ook in de communicatie zijn deze waarden in verval. “Wij zijn nr 1.”, “Koop bij de grootste van het land” zijn slogans waarmee je best niet (meer) mee communiceert, of toch best niet over een te lange periode.

Grote bedrijven beschikken over een groter budget om te innoveren. Net zoals zij dien je dus eerder te communiceren wat je met deze innovatie wil bereiken en waarom dit belangrijk is voor de klant.

Des te groter je piramide, des te kleiner je macht
Ook binnen een organisatie verliezen de piramides hun macht. In deze veranderlijke tijden missen ze vooral de snelheid om telkens weer zelf te schakelen bij het doorvoeren van de nodige veranderingen. Vandaar dat er in veel organisaties nieuwe coöperatieve structuren ontstaan, zoals bijvoorbeeld holacratie, die veel sneller anticiperen op deze (voor het management) onvoorziene omstandigheden.