Iedereen probeert zijn artikel zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en hoopt met iets nieuws te komen op de markt. De moeilijkheid als producent is op voorhand te weten komen wat de klant wilt, nog voordat het gebruik vanzelfsprekend wordt.

Usability management is aan marketing doen samen met de doelgroep

De grootste uitdaging voor de meeste ondernemers is om juist het gebruik en de ervaring van het product te kunnen evalueren, om bij de verdere ontwikkeling ook juist innovatief te zijn volgens de perceptie van de klant. Omdat het product nu meer ‘uit de doos‘ is en het contact met de klant nu meer direct is, zal er sowieso meer communicatie ontstaan.

Ergonomische communicatie!

Hetzelfde geldt voor de communicatie die je wil gaan voeren. Je moet weten hoe mensen vandaag willen communiceren. Dit proces verandert steeds en de nieuwste evoluties zie je voornamelijk terug in social media, waar er ook meer op maat kan gewerkt worden.

Optimaal communiceren doe je door steeds duidelijk de essentie, hetgeen je meer biedt dan een ander, te blijven communiceren naar je doelgroep toe. Bovendien zorgt de mogelijkheid tot interactie voor een sterke band met je klant. Vandaar dat je de kanalen ook dient open te stellen, vooreerst voor de mensen binnen je eigen organisatie en later ook voor je klanten. Zo zwem je weg van je concurrent en dus ook in de richting van de blauwe zee.