Social Media is het meest geschikt om te gebruiken als eigen nieuwsplatform. Denk hierbij meer aan berichten die vandaag een belangrijke gebeurtenis zijn voor je organisatie.

Eenvoud heeft zo z’n charme

U hoeft voor dit medium niet dadelijk bang te zijn voor de eenvoud of reacties, want dit is eigen aan dit kanaal. Dergelijke korte berichtgeving wordt zelfs door de meesten ook zo aanvaard. En omwille van het vluchtige karakter van het kanaal wordt het ook gemakkelijk door de meeste lezers genegeerd. Dit kan soms zelfs een voordeel kan zijn, omdat je zo in je communicatie als het ware steeds een herkansing krijgt.

Toch is dit het medium dat nu veel aandacht krijgt. Dit komt niet enkel omdat er de mogelijkheid bestaat om makkelijk te reageren op een bericht, maar ook omdat de reactie effectief aankomt en dus ook zinvol is. Iedereen plaatst een bericht met de verwachting dat er ook op gereageerd wordt en is eerder teleurgesteld als reacties uit blijven.

Hier heb je nu eenmaal te maken met een open kanaal. Reageer daarom ook altijd op een reactie. Je eigen communicatie stopt pas op het moment dat je genegeerd wordt of een ‘thumbs-up’ krijgt, dat bijvoorbeeld op Facebook beter gekend is als een ‘Like’.

Creative marketing komt vaak voor op dit kanaal. Omwille van het vindingrijke zal je ook makkelijk een reactie krijgen. Hier is het meer de doelstelling om over het nieuws snel de mening van de lezer of beter van de klant te weten te komen. Die informatie wordt dan weer gebruikt om de volgende campagne mee op te zetten.

Dit is ook het meest geschikte medium om je eigen communicatie als eerste uit te testen, net omdat je ook dadelijk de mening erover ontvangt. Ook mag je hier snel een eerste versie van je communicatie op plaatsen. Aan de hand van de reacties kan je eventueel een volledig nieuw en aanvullend bericht plaatsen, wat automatisch het oude verdringt.

Met z’n allen

Zorg er wel voor dat de communicatie ook ‘echt’ van jou komt. Dit geldt voor iedereen binnen je organisatie. Vandaar dat je heel je organisatie hierin moet betrekken om steeds al hun eigen communicatie ook zelf en rechtstreeks te posten. Al je medewerkers zouden dus toegang moeten hebben tot je social media kanalen. Laat je begeleiden door een expert om per social media je communicatieplatform in te richting voor heel je organisatie.

Do It Yourself

Het ‘zelf doen’ slaat helaas ook op het zelf uitbouwen van het netwerk van je social media. Je vrienden en collega’s zijn niet altijd ook klanten. Een reden te meer om meerdere mensen uit je organisatie hierin te betrekken om het netwerk zo groot mogelijk mee uit te bouwen.

Soms is het wel mogelijk om een bericht te promoten, weliswaar tegen betaling. De moeilijkheid ligt in het bepalen van de groep die je hier wilt gaan bereiken. Ook hiervoor kan je je in het begin beter laten begeleiden door een expert of zogenaamd digital marketeer.

De meest gekende social media kanalen zijn: