Om nieuwe klanten te vinden moet je nu eenmaal promotie maken via gespecialiseerde uitgevers. Ruimte inkopen bij dergelijke media kanalen is voornamelijk goed om je geloofwaardigheid te vergroten. Als je voldoende klanten hebt, heb je in principe deze pers niet meer nodig. In de pers verschijnt daarom ook enkel ‘nieuwe’ informatie. Als je niets nieuws te vertellen hebt, kom je ook niet aan nieuwe klanten.

Hoe specifieker je doelgroep is (hetgeen ik alleen maar kan toejuichen) des te specifieker de media ook inhoudelijk moet zijn. Je bent dus absoluut fout bezig indien je aan het adverteren bent in zeer algemene bladen.

Er bestaat meer dan enkel de gekende schreeuwerige reclame.

De meest gekende vorm van publiceren is de advertentie.  zijn echter veel meer mogelijke vormen om je boodschap beter tot z’n goed recht te laten komen. Hieronder formuleer ik de meest gebruikte vormen van publiciteit binnen de uitgeverswereld:

Advertentie
In een advertentie komt heel je huisstijl ook terug, waardoor deze vorm het meest geschikt is om aan ‘branding’ van je merknaam te doen, promoties bekend te maken, een event aan te kondigen, of een oproep te doen. Deze vorm is het meest geschikt als je wilt gaan brainwashen. Door de noodzakelijk vele herhalingen is het ook een zeer kostelijke manier van publiciteit. Deze vorm wordt daarom niet voor niets vaak door de ‘grotere vissen’ gebruikt. Het is daarom ook niet voor iedereen de meest geschikte vorm van communicatie. Kleine organisaties hebben het voordeel beter in contact te kunnen staan met de klant. Vandaar zijn voor hen onderstaande vormen van publiciteit wellicht meer geschikt.

Publireportage
Hiermee komt je boodschap meer over als een redactionele tekst en is hierdoor sowieso meer geloofwaardig. Dergelijke boodschappen bevatten inhoudelijk eerder: een blijde gebeurtenis, een levensschets, een nieuwe samenwerking of partnership, een straffe of een spraakmakende gebeurtenis.

Testimonial
Het beste bewijs dat je je klant ook betrekt bij je organisatie en dus ook bij je communicatie. De formules hier zijn: een evenement, iemand in de kijker plaatsen, een ervaring delen. Als je zelf gevraagd wordt voor een testimonial spreekt men vaak van een Product Placement.

Product Placement
Goed als je de juiste associaties wilt maken en je product wilt hangen aan iets met dezelfde meerwaarden, maar die hier voor je doelgroep visueel meer kenbaar zijn of hiermee beter gekend zijn.

Redactioneel
Eerder gezien als een interview dat met je wordt afgenomen zoals een lezersvraag, een deelname aan een panel van experten, een column artikel, een artikel met jou als mede leidersfiguur of een debat.

Content is King

Focus je in eerste instantie op de inhoud van je boodschap. Kies daarom eerder een uitgave die zich richt op één specifiek thema. Het juiste kanaal, dat tevens het meest geschikt is voor jouw doelgroep, hoef je eigenlijk niet zelf te kiezen. De uitgever dient te weten welk type lezer zich per kanaal bevindt.

Veel uitgevers bieden meerdere kanalen aan zoals: Facebook, web-zine, e-zine, online, digitaal, print, enzovoort. Maar betaal nooit extra voor meerdere kanalen. Tenzij ze je een pakketprijs aanbieden voor hun Multi Channel Publishing, waarbij per kanaal enkel de schikking of layout aangepast wordt. Dat de lezers verdeeld zijn over meerdere kanalen is niet jouw schuld. Het is de lezer zelf die, eerder omwille van het ergonomisch karakter van de uitgever, zich nu eenmaal beter voelt bij een bepaald kanaal. En dit kan per uitgave sterk variëren.