Bij een evenement kom je fysiek in contact met je klant. Het grote voordeel is dat het onderlinge contact zeer direct is. Hier kan je dus dadelijk toetsen of jouw toegevoegde waarden ook waarden zijn waar je klant veel belang aan hecht. Je kan zelf een evenement organiseren. Of je kan gaan deelnemen aan een evenement.

Een eigen evenement

Mensen die jou niet kennen, komen niet naar jouw evenement. Indien je zelf een evenement organiseert komen haast enkel klanten over de vloer. Dit is de groep die je kanaal om te kunnen kopen al kent. Verkopers horen hier dus ook niet aanwezig te zijn. Eigen evenementen zijn er niet enkel om de relatie met je klant te versterken, maar om meer uitleg te geven over wat je hen in de nabije toekomst nog meer kan aanbieden. Ik zeg ‘kan’ en niet ‘zal’, want zo kan je na het toetsen van hun mening je aanbod nog eventueel bijsturen. .Je grootste afnemers mag je hierin betrekken, want zij vertegenwoordigen nu eenmaal je markt. Die betrokkenheid moet inhoudelijk ook terugkomen in je communicatie.

Deelnemen aan een evenement

Let op het woordje ‘deelnemen’. Ga niet naar evenementen waar je mening niet gevraagd wordt. Evenementen met slechts een hapje en een drankje zijn enkel leuk vertier voor vertegenwoordigers. Als ondernemer kan je beter je tijd vullen met seminaries of het voeren van open debatten. Zolang jij maar in contact komt met andere experten. Hier kan je naar huis gaan met een grotere bagage aan informatie en kennis. Meer kennis zorgt voor meer waarden die later in een volgende fase toegevoegd kunnen worden aan je product. Van zodra men jou aanziet als een expert moet je je hier ook voor openstellen om steeds in dialoog te gaan. Dergelijke communicatie leidt vaak, onrechtstreeks, tot meer verkoop.

Niet ‘echt’ deelnemen wilt zeggen dat je je opstelt als consument

Via de pers en professionele media kan je met heel wat netwerk-evenementen in contact komen. Richt je enkel tot die evenementen die ook passen binnen je eigen thema of kennis.