Een e-mail is het meest geschikt om je klant iets persoonlijks te vragen. Dit moet dus ook steeds op naam van de klant gebeuren. Op naam sturen mag wettelijk enkel als die persoon ook reeds in je klantenportefeuille zit. Een mailtje sturen naar info@… mag eerder wel maar is vrijwel zinloos en tevens voor de meesten irritant omdat je communicatie ook als spam wordt gezien.
Met een e-mailing kan je geen nieuwe klanten bereiken. Het is eerder een medium dat gebruikt wordt voor interne marketing.

Hier kan je inhoudelijk steeds je communicatie afstemmen met de data die je reeds hebt van de klant. Deze data bekom je dankzij andere digitale media zoals via het gebruikersprofiel van je website of via een ondernomen actie op je social media. Met die informatie kan je perfect inspelen op de behoefte van de klant en dus ook een zeer persoonlijk aanbod aanreiken.

Upsell is: nog meer waarden bieden.

In tegenstelling tot je website is je e-mail hier de vragende partij naar meer informatie, of beter de vraag om bevestiging van de juistheid van de data waarover je reeds beschikt. Je stuurt als het ware een bevestiging die je zelf nog eens laat bevestigen, om zo eventueel je aanbod achteraf uit te breiden.
Vraag in een e-mail steeds naar de interesse van waarden waar je klant nog niet over nagedacht had. Op die manier maak je je nieuwe waarden bekend en pols je wat de klant ervan vindt.