SCRUM wordt vaak toegepast in de technologiesector, waarbij men snel een eerste versie van het product op de markt brengt. Echter vanaf het begin blijft men het product continu aanpassen. Dit is eerder weggelegd voor kleinere ondernemingen die zich als een goed en sterk team snel kunnen aanpassen aan de markt. In de softwarecultuur is dit beter gekend als ‘beta’ en in latere stadia als ‘updates’.

Organiseren, effectief doen, bijsturen en er voor (blijven) gaan

In je communicatie kan je die techniek ook toepassen. Door eerst je boodschap te verspreiden op social media en erna, aan de hand van de reacties, je boodschap als een verbeterde versie te plaatsen op je website. Als achteraf blijkt dat die pagina tevens populair wordt kan je diezelfde boodschap ook gaan verspreiden op meer professionele media.

Communicatie is een proces van proberen en steeds verbeteren

Concreet hoeft je communicatie ook niet volledig af te zijn. En dus hoef je zeker geen angst te hebben om de boodschap snel te willen verspreiden. Je moet wel zien op welke kanalen je klant een update verwacht. Zo vraagt communiceren in de pers wel een grotere voorbereiding, zeker als je daar je doelgroep wil confronteren met de laatste nieuwtjes van je product.

De agile strategie
Je boodschap kan weliswaar al eens eerder gepubliceerd zijn, zoals bijvoorbeeld op je Facebookpagina. Met je eigen (social) media bereik je enkel je bestaande netwerk, maar je kan het bereik ervan uitbreiden met de hulp van professionelere distributie. En het mag op voorhand al een bewust strategische keuze zijn in je communicatieproces om steeds deze volgorde toe te gaan passen.

Je klant speelt een grote rol in dit proces. Denk aan de positieve reacties die je zelf van de klant ontvangt. Dergelijke testimonials, die bevestigen dat je op de goede weg zit, moet je dan ook hergebruiken in je eigen communicatie. Vergeet in je communicatieproces zeker niet de vele scenes die men zelf kan vastleggen bij het afleveren van het product.