Creative marketing kan je zelf bekomen door gebruik te maken van heel het communicatieplatform van zowel binnen als buiten je organisatie. Dit kan leiden tot heel vindingrijke communicatieprocessen, hetgeen op zijn beurt weer kan leiden tot meer creatieve communicatie. Dergelijke communicatie doordacht en professioneel omkaderen kan het bereik van je boodschap enorm doen aangroeien.

Creative marketing is een must als je zwemt in de rode zee.

Eigen professionele communicatie bestaat niet uit toevalligheden, integendeel. Ten eerste moet je businessmodel voldoende unieke waarden bevatten. Ten tweede moet je organisatiestructuur in goede conditie zijn om je communicatiemodel ook optimaal te laten functioneren. En ten derde moet je met de juiste kanalen je doelgroep ook effectief bereiken.

Des te meer verschillende elementen er meespelen, des te meer uniek het groter geheel zal zijn en je je beter zal differentiëren van je concurrent. Je concurrent kan daarom ook niet zomaar hetzelfde verkondigen in zijn boodschap, want dan hoort deze ook eenzelfde structuur te hebben. Bovendien zou die structuur dan net diezelfde waarden moeten bevatten, hetgeen onwaarschijnlijk is.

Vaak is creative marketing enkel weggelegd voor de grote spelers. Want het is zeer kostelijk als alle creatieve communicatie op voorhand gecreëerd moet worden voor en soms ook met je organisatie.
In de reclamewereld is het voor de mediabureau’s niet makkelijk om communicatie in beeld te brengen die ‘echt‘ is en dus komt vanuit de organisatie zelf. De communicatie mag niet overkomen alsof het in scene werd gezet, want dan verliest de boodschap net zijn geloofwaardigheid. En verlies je als organisatie ook het vertrouwen van de klant.

Misbruik
Er wordt bijvoorbeeld ook wel eens creatief omgegaan met humor of seks. Tenzij dit ook de toegevoegde waarden zijn in je organisatie, hetgeen ik betwijfel, zijn dit dus ook geen meerwaarden voor het product zelf. Dergelijke communicatie kan wel heel trendy en actueel zijn, maar is ook zeer vluchtig en dus niet duurzaam.